IKLAN

Tuesday, April 28, 2015

Terbit Buku Sendiri 3 : 6 Jenis Kos Yang Terlibat Bagi Menerbitkan Buku.

1. KOS KAVER
Yang dimaksudkan dengan kos kaver adalah bayaran kepada designer yang telah menyediakan kaver buku Tuan-tuan.

Kaver yang baik adalah kaver yang dapat memikat hati bakal pembaca untuk menyentuh, menyelak dan memeluk buku itu untuk dibawa pulang ke rumah.

Jangan nilai buku daripada kaver bukanlah ayat yang boleh menjadi pegangan penulis yang mahu hidup sepenuh masa dengan pendapatan daripada jualan buku.

Penerbit pun sanggup membayar ratusan hingga ribuan ringgit kepada designer untuk mendapatkan kaver yang menarik dan menjual.
.

2. KOS LAYOUT dan EDITING
Layout buku berbeza dengan layout ebook. Sekiranya kita menulis dan menerbitkan manuskrip dalam bentuk ebook.

Penulis tidak perlu bimbang tentang ukuran dan kedudukan perkataan. Namun, untuk buku bercetak, susunan layout dan saiz huruf sangat penting.

Ini kerana, susun atur kedudukan ayat dalam buku bercetak tidak boleh diubah sebaik saja buku siap dicetak. Disebabkan itu, penulis perlu pastikan saiz huruf sesuai untuk dibaca sebaik saja buku siap dicetak.

Sekiranya kita menulis buku kanak-kanak, maka saiz perkataan perlulah tidak menjejaskan pandangan mata pembaca. Begitu juga dengan umur-umur pembaca yang disasarkan.

Sekiranya mampu, bayar kepada editor yang boleh membuat susun atur kedudukan ayat. Jika tidak boleh juga buat sendiri, gunakan apa saja sumber yang ada di rumah.
.

3. KOS CETAK
Penulis perlu dapatkan kos cetak daripada pencetak sebelum menghantar manuskrip untuk dicetak.

Ini bagi memastikan penulis dapat merancang kewangan mereka seterusnya memastikan ia memberikan pulangan yang berbaloi untuk ulang cetak dan cetakan buku kedua dan seterusnya
.

4. KOS PEMASARAN
Pada masa ini media sosial telah banyak mengangkat orang yang tidak ada apa-apa menjadi seseorang.

Bertambah menarik kebanyakannya memberikan pengguna akses percuma untuk menjadi dikenali di seluruh dunia. Jika tidak pun mungkin dikenali di Malaysia.

Twitter, Facebook, Blog, YouTube itu semua adalah tempat bermain dan membuang masa. Namun, penulis perlu gunakan sepenuhnya peluang itu untuk memasarkan diri dan juga produk hasil tulisan mereka.

Gunakan medium yang percuma terlebih dahulu sebelum menggunakan bahan 
promosi yang berbayar.
.

5. KOS GUDANG
Penulis yang terbit sendiri secara Print On Demand (POD) tidak perlu memikirkan hal ini.

Hanya penerbit saja yang menanggung kos ini kerana mereka mempunyai judul buku yang banyak untuk disimpan di dalam stor sebelum buku beredar ke rak di kedai buku.

Penerbit perlukan gudang untuk menyimpan buku. Selain itu penerbit juga perlukan pekerja gudang, forklift untuk mengangkat pallet buku, dan lain-lain.

Penulis yang menerbitkan sendiri dan terbit secara POD tidak perlukan forklift dan pekerja untuk mengurus buku di gudang.
.

6. KOS PENGHANTARAN
Ini adalah kos yang berkaitan sepanjang tempoh menguruskan manuskrip sehingga menjadi buku.

Penulis juga boleh fikirkan tentang kos penghantaran (pos) kepada pembaca buku sebelum menetapkan harga sesebuah buku.
.


Robert Frost, “No tears in the writer, no tears in the reader. No surprise in the writer, no surprise in the reader."





No comments:

Post a Comment

Group WhatsApp Terbit Idea