IKLAN

Monday, April 20, 2015

Terbit Buku Sendiri : 1

Sekarang ini penerbit tidak perlu lagi bimbang mahu mendapatkan penulis. Bengkel penulisan juga boleh dikatakan sentiasa ada dianjurkan oleh penulis dan penerbit. Disebabkan itu kini penerbit sudah ada peluang untuk membuat pilihan hanya memilih penulis yang terbaik untuk diterbitkan manuskripnya.
.

Oleh itu penulis perlulah meningkatkan kualiti penulisan. Ini kerana setiap hari para editor dalam syarikat penerbitkan menerima puluhan emel proposal buku. Adakah proposal tuan-tuan menepati kehendak syarikat penerbitan itu?
.

Bagi memudahkan kerja memilih penulis yang berkualiti, penerbit menyaring penulis berdasarkan beberapa kriteria seperti berikut :

  1. Berapa ramai pengikut penulis itu di media sosial?
  2. Siapa penulis ini?
  3. Adakah bahasanya kemas ataupun perlukan rombakan manuskrip secara menyeluruh?
  4. Senarai ini berterusan....

Penerbit terpaksa membuat pilihan seperti itu kerana kos menerbitkan sebuah judul semakin tahun semakin meningkat. Jika penulis tidak popular, penerbit perlu keluarkan banyak kos untuk promosikan buku itu. 
.

Penulis yang sudah popular dan mempunyai pengikut sendiri lebih memudahkan tugas penerbit. Ini kerana penulis sudah mempunyai databasenya sendiri. Buku yang sudah dicetak dapat keluar cepat daripada gudang. Penerbit lebih pantas menjual buku. 
.

Bagaimanapun, bukan bermaksud terbit buku sendiri kita tidak perlu mempunyai maklumat bakal pembaca. Malah penulis yang memilih jalan untuk terbit buku sendiri perlu lebih lagi bekerja kuat mengumpul maklumat bakal pembaca.
.



Ariffuddin Sani

No comments:

Post a Comment

Group WhatsApp Terbit Idea